Private Pilot – PPL(A)

Is het altijd jouw droom geweest te leren vliegen? Bij Orbit Groundschool kun je middels onze flexibele theoriecursus die ultieme droom waar te maken. Met een Private Pilot License (PPL) mag je als gezagvoerder of tweede bestuurder vliegen op niet-commerciële vluchten, zonder financiële tegenprestatie. Ons Engelstalige zelfstudietrainingssysteem omvat alle 9 verplichte EASA PPL-theorievakken en biedt jou de flexibiliteit om op elk gewenst moment te beginnen, geheel ‘paperless’.  Zodra je het cursusmateriaal hebt gedownload en geactiveerd, kun je de cursus offline volgen. Je hebt enkel een internetverbinding nodig voor het eventueel downloaden van updates of om je progressie en resultaten met onze server te synchroniseren. Tijdens het volgen van de cursus wordt je theorietraining vastgelegd middels een persoonlijke tijdsregistratie, zodat je voortgang kan worden gemonitord door Orbit Groundschool. Klaar om je vleugels uit te slaan? Dit is jouw kans!

Minimale vereisten en/of voorkeuren

• idealiter in het bezit van een EASA Class 2 medisch certificaat
  • bij voorkeur tenminste 17 jaar
  • voldoende basiskennis van de Engelse taal

Cursus structuur- en opbouw

Deze PPL theorieopleiding is opgebouwd uit een ‘distance learning’ fase (thuisstudie met begeleiding) en een training van circa vijf aaneengesloten avonden in Arnhem. Deze training, ook wel ‘revision- & brushup’ genoemd, is verplicht gesteld door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Na afronding van de hele opleiding volgen de examens. Deze worden maandelijks afgenomen in ons eigen ‘in-house’ examencentrum.

Tegenwoordig kan de Revision- & Brushup Course worden verzorgd via onze ‘virtual classroom’ omgeving middels live webinars, waarbij jij vanuit jouw eigen huis kan deelnemen en niet meer naar Arnhem hoeft te komen.

Om de theoriecursus overzichtelijk te houden en specifieke onderdelen goed op elkaar aan te laten sluiten is de lesstof, bestaand uit 9 theorievakken, verdeeld over drie modules:

Module 1
010 – Air Law
071 – Operational Procedures
050 – Meteorology
Module 2
021 – Aircraft General Knowledge
040 – Human Performance and Limitations
081 – Principles of Flight
Module 3
090 – Communications
062 – Radio Navigation (PBN)
033 – Flight Planning and Monitoring
Idealiter doorloop je eerst alle drie de modules alvorens deel te nemen aan de 5 opeenvolgende examentraining avonden. De data is identiek aan de reguliere Revision- & Brushup Course groundschool data. Deze avonden vangen allen aan om 18:30u.

Maandag: Human Performance & Communications
Dinsdag: Principles of Flight & Air Law
Woensdag: Aircraft General Knowledge & Operational Procedures
Donderdag: Navigation & Flight Planning
Vrijdag: Meteorology

Het staat vrij om de cursus over langere tijd en met 2 of 3 interval momenten uit te smeren. Echter let wel, alle examens dienen op 1 dag te worden afgelegd.
Extra examendata in 2023 voor specifiek alleen PPL theorie examens staan gepubliceerd op onze Examens pagina

Zelfstudie

Het grote voordeel van onze ‘distance learning’ PPL(A) opleiding is dat je zelf jouw tempo en studietijd indeelt. Het thuisstudie werkprogramma is schematisch opgebouwd in weken en dagtaken.

Een gemiddelde student doorloopt de PPL(A) theorie opleiding in ongeveer een aantal weken tot aan drie tot zes maanden. Uiteraard kun je jouw studiebelasting bepalen. De doorlooptijd is afhankelijk van de eigen tijdsinspanning.

In de zelfstudie word je via een simpel werkprogramma per module door alle vakken en onderwerpen heen geleid. Door middel van verplichte ‘progress’ tests wordt de studievoortgang gecontroleerd. De ‘progress’ tests worden om een variërend aantal hoofdstukken afgenomen en kunnen thuis op de computer gemaakt worden. Vervolgens stuur je de test met één druk op de knop online door naar Orbit Groundschool voor controle.

Cursusmateriaal
  • ATPdigital CBT software – voor Mac, iPad of PC (downloadbaar)
  • Activatiecode voor 2 installaties per licentie op PC of Mac
  • Revision- & Brushup Course (5 verplichte examentraining avonden)