Military Pilots

Conversies

Military Pilots

Conversies

Ben jij piloot in militaire dienst? Dan vind je hier informatie over het omzetten van jouw militaire brevet naar een volwaardig EASA-brevet.

Militair bewijs van bevoegdheid omzetten naar een EU brevet.

Heb je een bewijs van bevoegdheid gekregen toen je in militaire dienst zat? Dan mag je volgens Europese regelgeving jouw brevet omzetten naar een EU-brevet. De vrijstellingen voor eisen van Part FCL worden verleend volgens een vrijstellingsverslag dat door de lidstaat, in overleg met het Agentschap, is opgesteld (art. 10 van EU 1178/2011). Er zijn 3 vrijstellingsverslagen voor de categorieën jacht-, transport- en helikoptervliegers opgesteld door CLSK (Ministerie van Defensie) in overleg met de ILT en EASA. Zie ook de 3 RNLAF Credit Reports onderaan de pagina. De aanvragen voor een conversie naar (part-FCL) bewijs van bevoegdheid dien je in bij het Kiwa Register.

Elke categorie kent een eigen opleidingstraject en voor elke categorie is voor het afgeven van een EU Bewijs van Bevoegdheid (part-FCL) een creditering gedefinieerd. Onderdeel hiervan is een ‘bridgecourse’ (theorie). Deze bridgecourse moet de kandidaat volgen bij een Approved Training Organisation (ATO). De bridgecourse moet goedgekeurd zijn door de ILT. De door Orbit Groundschool aangeboden varianten van de Military Bridgecourse zijn stuk voor stuk erkend en ontworpen ter voorbereiding op het landelijke examen bij het CBR. Bij Orbit Groundschool kies je voor kwaliteit en een vlotte overgang naar officiële erkenning!

Cursus structuur- en opbouw

De theorieopleiding is opgebouwd uit een ‘distance learning’ fase en een training van één dag in Arnhem. Deze training, ook wel ‘revision- & brushup’ genoemd, is verplicht gesteld door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Zelfstudie

Het grote voordeel van deze ‘distance learning’ opleiding is dat je zelf jouw tempo en studietijd indeelt. Het thuisstudie werkprogramma is schematisch opgebouwd in weken en dagtaken, waarbij met circa vijftien studie-uren per week een doorlooptijd van zo’n drie maanden goed haalbaar is voor deze enkele module, exclusief examens.

Een militair vlieger doorloopt de militaire overbruggingscursus in ongeveer drie maanden. Uiteraard kun je jouw studiebelasting bepalen. De doorlooptijd is afhankelijk van de eigen tijdsinspanning.

In de zelfstudie word je via een simpel werkprogramma per module door alle vakken en onderwerpen heen geleid. Door middel van verplichte ‘progress’ tests wordt de studievoortgang gecontroleerd. De ‘progress’ tests worden om een variërend aantal hoofdstukken afgenomen en kunnen thuis op de computer gemaakt worden. Vervolgens stuur je de test met één druk op de knop online door naar Orbit Groundschool voor controle.

Cursusmateriaal
  • ATPdigital CBT software – voor Mac, iPad of PC (downloadbaar)
  • Activatiecode voor 2 installaties per licentie op PC of Mac
  • Jeppesen General Student Pilot Route Manual